sursa: www.avocatnet.ro
Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor a stabilit, prin Ordinul Nr. 21/2009, modalitatea
de despagubire a persoanelor prejudiciate, in cazul producerii unui accident
acoperit prin polita RCA.
Persoana
prejudiciata are dreptul sa inainteze cererea de despagubire catre asiguratorul
RCA, in cazul producerii unui risc acoperit prin asigurarea,sau catre asociatia
Fondul de protectie a victimelor strazii, in cazul producerii unui risc
acoperit din acest fond ori catre BAAR, in calitatea sa de birou gestionar.
Despagubirea
se plateste de catre asiguratorul RCA in maximum 15 zile de la data
depunerii ultimului document necesar stabilirii raspunderii si
cuantificarii daunei, solicitat in scris de catre asigurator, sau de la data la
care asiguratorul a primit o hotarare judecatoreasca definitiva cu privire la
suma de despagubire pe care este obligat sa o plateasca.
Asiguratorul
RCA poate desfasura investigatii privind producerea accidentului, in termen de
cel mult 3 luni de la data avizarii producerii evenimentului asigurat, in
conditiile in care respectivul accident nu face obiectul unor cercetari
efectuate de autoritatile publice. In termen de cel mult 3 luni de la avizarea
producerii evenimentului asigurat de catre partea prejudiciata ori de catre
asigurat, asiguratorul RCA este obligat:
a) fie sa
raspunda cererii partii solicitante, formuland oferta de despagubire potrivit
propriilor investigatii cu privire la producerea evenimentului asigurat, in
cazul in care se dovedeste indeplinirea conditiilor de asigurare si producerea
riscurilor acoperite prin asigurarea obligatorie RCA;
b) fie sa
notifice partii prejudiciate cu privire la motivele pentru care nu a aprobat,
in totalitate sau partial, pretentiile de despagubire.
Daca
asiguratorul RCA nu isi indeplineste obligatiile in termenele
prevazute sau si le indeplineste defectuos, inclusiv daca diminueaza
nejustificat despagubirea, la suma de despagubire cuvenita, care se plateste de
asigurator, se aplica o penalizare de 0,1%, calculata pentru fiecare zi
de intarziere.
Asiguratorii
RCA pot acorda despagubiri si in cazul in care persoana pagubita a procedat la
repararea vehiculului avariat inainte ca asiguratorii sa efectueze constatarea
prejudiciului, daca imprejurarile si cauzele producerii evenimentului asigurat,
precum si cuantumul pagubei rezulta din actele aflate la dosar.
In asemenea
situatii, stabilirea marimii cuantumului pagubelor se face in baza datelor
consemnate in constatarea amiabila, in actele incheiate de organele de politie,
de unitatile de pompieri sau de celelalte autoritati publice competente, a
documentatiilor privind costul efectiv al reparatiilor efectuate, coroborate cu
preturile practicate de unitatile de specialitate, a declaratiilor scrise ale
partilor implicate in accident si ale martorilor cu privire la accidentul
produs, precum si a altor dovezi prezentate, coroborate cu propriile constatari
ale asiguratorului, rezultate in urma examinarii reparatiilor executate la
vehicul si, dupa caz, a inlocuirii eventualelor parti componente sau piese
avariate, precum si cu investigatiile in legatura cu dinamica accidentului,
localizarea acestuia.
Despagubirile
se stabilesc prin hotarare judecatoreasca, in cazul in care:
1.
se formuleaza pretentii de despagubiri pentru lipsa de folosinta a bunului
avariat ori distrus, pentru partea respectiva de despagubire, cu exceptia
lipsei de folosinta a mijloacelor de transport cu care persoana prejudiciata
isi realizeaza obiectul de activitate si pentru care detine licenta si
autorizare in acest sens, dar numai pentru timpul normat necesar efectuarii
reparatiei pagubelor produse la mijloacele de transport. Partea de despagubire
aferenta lipsei de folosinta se determina luandu-se in calcul tarifele pentru
transporturi de marfuri sau de persoane, practicate de pagubit la data
producerii pagubei. Sarcina probei apartine pagubitului si se face cu
inscrisuri doveditoare;
2.
se formuleaza pretentii de despagubiri pentru: hartii de valoare, acte,
manuscrise, bijuterii, pietre pretioase, obiecte de arta, obiecte din platina,
aur sau argint, marci postale, timbre, precum si pentru disparitia sau
distrugerea banilor;
3.
nu se pot trage concluzii cu privire la persoana raspunzatoare de producerea
prejudiciului, la cauzele si imprejurarile producerii accidentului, precum si
la cuantumul prejudiciilor produse.
In cazul in
care accidentul de vehicul face obiectul unui proces penal,
despagubirile pot fi stabilite pe cale amiabila, daca:
1. potrivit
legii, actiunea penala a fost stinsa sau poate fi stinsa prin impacarea
partilor;
2.
desi hotararea instantei penale a ramas definitiva si irevocabila, stabilirea
despagubirilor civile ar urma sa se faca ulterior;
3.
desi actiunea penala nu poate fi stinsa prin impacarea partilor, sunt
indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) s-a dat
rechizitoriu de trimitere in judecata sau din actele incheiate de autoritatile
publice, semnate fara obiectii de proprietarul, utilizatorul ori conducatorul
vehiculului asigurat, raspunzator de producerea prejudiciului, rezulta atat
raspunderea civila a acestora, prejudiciile cauzate, cat si vinovatia penala a
conducatorului auto care urmeaza sa fie trimis in judecata dupa finalizarea cercetarilor
aflate in curs;
b) persoana
prejudiciata isi ia un angajament scris prin care se obliga sa restituie de
indata, partial sau total, despagubirea primita, in functie de hotararea
instantei penale in ceea ce priveste fapta, faptuitorul si vinovatia.
La stabilirea
despagubirii, in cazul avarierii sau al distrugerii bunurilor, se iau ca baza
de calcul pretentiile formulate de persoanele pagubite, tinandu-se cont de
prevederile legale privind acoperirea cuantumului pagubelor aduse bunurilor,
fara a se depasi valoarea acestora din momentul producerii accidentului si nici
limitele de despagubire stabilite prin polita de asigurare RCA.
In cazul in
care cuantumul despagubirilor ca urmare a avarierii ori a distrugerii
bunurilordepaseste, la data producerii accidentului, limita de
despagubire stabilita prin polita de asigurare RCA, exclusiv
cheltuielile facute in procesul civil, indiferent de numarul persoanelor
pagubite si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea pagubei, despagubirile
se acorda, in limita acestei sume, fiecarei persoane pagubite,
proportional cu raportul dintre limita de despagubire prevazuta in polita de
asigurare si totalul cuantumului despagubirilor. apartinand mai multor persoane in unul si acelasi accident de
vehicul
In cazul in
care cuantumul despagubirilor ca urmare a vatamarilor corporale sau a
decesului mai multor persoane in unul si acelasi accident de vehicul
depaseste, la data producerii accidentului, limita de despagubire stabilita
prin documentul de asigurare RCA, exclusiv cheltuielile facute in procesul
civil, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate si de numarul persoanelor
raspunzatoare de producerea prejudiciului, despagubirile se acorda in
limita acestei sume, proportional cu prejudiciul suferit de fiecare persoana
vatamata, fara insa a se depasi, la data producerii accidentului,
limita de despagubire stabilita prin polita de asigurare RCA.
Stabilirea
despagubirilor in cazul vatamarii corporale sau al decesului
La stabilirea
despagubirilor in cazul vatamarii corporale sau al decesului unor persoane se
au in vedere urmatoarele:
1. in
caz de vatamare corporala:
a) diferenta
dintre veniturile nete ale persoanei vatamate, probate cu documente fiscale, si
indemnizatia primita din fondurile persoanei juridice sau fizice la care
salariatul isi desfasoara activitatea si/sau, dupa caz, din fondurile bugetului
asigurarilor sociale de stat, pe perioada spitalizarii si a concediului
medical;
b) venitul
mediu lunar net realizat din activitati desfasurate de persoana vatamata,
probat cu documente justificative, in cazul persoanelor care nu au calitatea de
salariat;
c) salariul de
baza minim brut pe economie, in cazul persoanelor pagubite aflate la data
producerii accidentului in ultimul an de studii sau de calificare;
d) eventualele
cheltuieli prilejuite de accident — cheltuieli cu transportul persoanei
accidentate, cu tratamentul, cu spitalizarea, pentru recuperare, pentru
proteze, pentru alimentatie suplimentara, conform prescriptiilor medicale,
probate cu documente justificative, si care nu sunt suportate din fondurile de
asigurari sociale prevazute de reglementarile in vigoare;
e)
cheltuielile cu ingrijitori pe perioada incapacitatii de munca, daca prin
certificatul medical se recomanda acest lucru, insa nu mai mult decat salariul
de baza minim brut pe economie;
f) daunele
morale: in conformitate cu legislatia si jurisprudenta din Romania ;
2. in
caz de deces:
a)
cheltuielile de inmormantare, inclusiv pentru piatra funerara, precum si cele
efectuate cu indeplinirea ritualurilor religioase, probate cu documente
justificative;
b)
cheltuielile cu transportul cadavrului, inclusiv cele de imbalsamare, probate
cu documente justificative, de la localitatea unde a avut loc decesul pana la
localitatea in care se face inmormantarea;
c) veniturile
nete nerealizate si alte eventuale cheltuieli rezultate in perioada de la data
producerii accidentului si pana la data decesului, prevazute la pct. 1, daca
acestea au fost cauzate de producerea accidentului;
d) daunele
morale: in conformitate cu legislatia si jurisprudenta din Romania .
Stabilirea despagubirilor in cazul avarierii sau al distrugerii vehiculelor
Stabilirea despagubirilor in cazul avarierii sau al distrugerii vehiculelor
Despagubirile
pentru vehicule nu pot depasi cuantumul pagubei, valoarea vehiculului la data
producerii accidentului si nici limita de despagubire prevazuta in polita de
asigurare RCA.
Prin valoare
ramasa se intelege valoarea acelor parti din vehicul ramase neavariate,
demontabile si valorificabile, cuprinsa intre 0,1% si cel mult 25% din valoarea
vehiculului la data producerii accidentului.
Cuantumul
pagubei la vehicule este egal cu costul reparatiilor partilor componente sau
ale pieselor avariate ori cu costul de inlocuire a acestora, inclusiv
cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente
reparatiilor si inlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor produse prin
respectivul accident de vehicul, stabilite la preturile practicate de unitatile
de specialitate, la care se adauga cheltuielile cu transportul vehiculului,
precum si cele efectuate pentru limitarea pagubelor, dovedite cu documente
justificative. Prin unitati de specialitate se intelege persoanele juridice
legal autorizate, care au in obiectul lor de activitate comercializarea de
vehicule, parti componente, piese inlocuitoare si de materiale pentru acestea,
cu exceptia celor in regim de consignatie, si/sau executarea de lucrari de
intretinere si reparatie la vehicule.
Costul
reparatiilor efectuate la vehicule se stabileste pe baza documentelor eliberate
de unitatile de specialitate.
In cazul in care
reparatiile vehiculului se efectueaza in regie proprie sau se solicita plata
despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor, costul acestora se stabileste
pe baza evaluarii asiguratorului si, daca este cazul, a documentelor
justificative privind platile facute, prezentate ulterior efectuarii
reparatiilor. In astfel de cazuri cheltuielile cu manopera si costul
reparatiilor nu pot depasi, pentru parti componente, piese sau materiale,
preturile de vanzare si tarifele pentru manopera practicate de unitatile de
specialitate.
Despagubirile
nu pot depasi:
a) cuantumul
despagubirii, valoarea vehiculului la data producerii evenimentului si nici
limita de despagubire prevazuta in polita de asigurare RCA, in cazul unei daune
totale, in situatia in care pagubitul face dovada repararii vehiculului;
b) cuantumul
despagubirii, diferenta dintre valoarea vehiculului la data producerii
accidentului si valoarea ramasa si nici limita de despagubire prevazuta in
polita de asigurare RCA, in cazul unei daune totale, in situatia in care
pagubitul nu face dovada repararii vehiculului, si in cazul daunelor partiale.
Dauna totala
se defineste ca fiind situatia in care cuantumul pagubei, asa cum a fost
definit la alin. (3), depaseste 75% din valoarea vehiculului la data producerii
evenimentului.
Se
acorda despagubiri si pentru:
1. acoperirea
cheltuielilor facute in vederea limitarii pagubelor, daca au fost necesare ca
urmare a accidentului si daca sunt probate cu documente justificative;
2. in cazul
vehiculelor avariate care nu se mai pot deplasa prin forta proprie:
a) acoperirea cheltuielilor de transport al vehiculului, cu exceptia cazurilor de dauna totala, la unitatea de specialitate din Romania cea mai apropiata de locul accidentului care poate face reparatia sau la locul cel mai apropiat de adapostire a vehiculului;
a) acoperirea cheltuielilor de transport al vehiculului, cu exceptia cazurilor de dauna totala, la unitatea de specialitate din Romania cea mai apropiata de locul accidentului care poate face reparatia sau la locul cel mai apropiat de adapostire a vehiculului;
b)
cheltuielile de transport pana la localitatea de domiciliu al persoanelor care
au efectuat voiajul in vehiculul avariat, fara a se putea depasi tariful
prevazut pentru transportul cu avionul — clasa economic;
c) cheltuielile
de transport al marfurilor aflate in vehicul, inclusiv in remorca/semiremorca
tractata de acesta, pana la destinatie;
d)
cheltuielile prevazute mai sus trebuie probate cu documente justificative.